Wat is een goede click through rate (CTR)?

De click through rate van een banner is de verhouding van het aantal kliks ten opzichte van het aantal vertoningen. Als een banner 100 keer getoond werd en 1 persoon op de banner klikte dan is de CTR 1% .

Wat is een goede click through rate?

De gemiddelde click through rate voor banners is 0,35 %. Dus alles wat groter is dan 0,35 % mag als goed beschouwd worden. Natuurlijk moet je rekening houden met de niche. Op een banner voor een website met downloads zal sowieso sneller geklikt worden dan op een banner voor een website met kerkmuziek….

Is de click through rate belangrijk?

Je mag je natuurlijk niet blind staren op de CTR want in dat het geval zou je gewoon een misleidende banner gebruiken die een interessante download aanbiedt. Je hebt dan sowieso een uitstekende CTR en massa’s kliks maar alle bezoekers die op je website terecht komen sluiten je website onmiddellijk. Beter is een banner met een lagere CTR en bezoekers die op je website blijven. Dit noemt men bezoekers die converteren. Dus is de CTR belangrijk? Ja, maar bezoekers die actief zijn op je website en eventueel achteraf je website nogmaals bezoeken zijn veel belangrijker!

click through rate
Voorbeeld van een campagne, 9 kliks / 2314 vertoningen X100 = 0,39 % click through rate

Hoe verbeter je de CTR?

Zorg in de eerste plaats dat de banner opvalt. Felle kleuren kunnen effectief zijn. Zorg er ook voor de banner op een goede locatie getoond wordt. Een banner bovenaan in een website heeft altijd een betere CTR dan een banner in de footer van een website. Zorg ervoor dat de banner een duidelijke boodschap heeft. Zorg dat de landingspagina ook klopt met deze boodschap. Tenslotte is meten weten. Test dus verschillende banners op dezelfde locatie. Het wordt dan snel duidelijk welke banner het meest effectief is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *