Tips voor een succesvolle bannercampagne

Bij het opzetten van een succesvolle bannercampagne of advertentiecampagne komt veel kijken. We geven een aantal belangrijke tips die je kunnen helpen.

1. Bepaal eerst je doel

Welke mensen wil je bereiken en wat verwacht je van hen. Wil je een product verkopen of wil je dat ze registreren op je website? Vanaf hoeveel verkochte producten of registraties kan je van een succes spreken? Schrijf dit op en wees realistisch. Onhaalbare doelen noteren heeft geen zin.

2. Wat is je budget en wanneer is je bannercampagne rendabel?

Hoeveel winst maak je bij de verkoop van elke product of hoeveel is elke registratie waard. Leg dit naast de kosten van de advertentiecampagne. Maak een schatting van het aantal vertoningen en klikken op de CTA (call to action) knop. Bij het schatten hou je rekening met de gemiddelde CTR bij display advertising. (0,35%) Zorg voor een stevige marge want die 0,35% is natuurlijk maar een gemiddelde.

3. Denk na over het banner formaat.

Hoeveel plaats heb je nodig om je boodschap op een duidelijke manier weer te geven? Grote banners vallen meer op maar zijn moeilijker te plaatsen op een website. Hou er rekening mee dat er een standaard bestaat voor banner formaten. Wijk daar niet van af. De meest gebruikte banner formaten zijn. 250×250, 200×200, 468×60, 728×90, 300×250, 336×280, 120×600, ..

4. Kies voor een statische of geanimeerde banner

Geanimeerde banners hebben meestal een betere CTR. Maar een een mooie geanimeerde banner maken is niet eenvoudig en als hij niet professioneel gemaakt is bestaat de kans dat de CTR lager is dan die van een vergelijkbare statische banner. Een geanimeerde banner laten maken is een optie waarmee je kan rekening houden in je budget.

5. Denk na over de kleuren van de bannercampagne

Moeten de kleuren gebruikt in de banner overeenstemmen met de kleuren gebruikt op de landingspagina? Dat kan een goed idee zijn. Zorg ook dat de CTA knop duidelijk opvalt. Tekst moet gemakkelijk te lezen zijn.

6. Zorg voor een perfecte landingspagina

De landingspagina moet vertrouwen uitstralen. Dit doe je door gebruik te maken van een professionele lay-out. Zorg dat de contactgegevens ook onmiddellijk gevonden worden. En tenslotte zorg je er natuurlijk voor dat je website gebruiksvriendelijk is!

7. Testen, testen en nog eens testen

We kunnen het niet genoeg benadrukken. Test de effectiviteit van de advertentiecampagne terwijl hij aan het lopen is. Wat is de CTR? Worden er producten verkocht of zijn er registratie? Probeer verschillende banners. Welke banner heeft het beste resultaat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *