No-follow vs. follow links: wat zijn dat?

No-follow vs. follow links: wat zijn dat?

Links, of dat nu no-follow of follow links zijn, zijn niets meer dan kleine bots hoe alle huidige zoekmachines relaties tussen websites zien. Ze reizen van de ene website naar de andere via follow links en passeren no- follow links. Maar no-follow links kunnen ook waarde toevoegen aan je website. Begrijpen hoe andere websites naar je linken, is een belangrijke eerste stap bij het opbouwen van een gezond backlinkprofiel voor je website.

Waarom een gezond backlinkprofiel voor je website zo belangrijk is

Overweeg dit: meer hoogwaardige externe links die naar je website verwijzen, zorgen voor meer verkeer – niet alleen van de mensen die op die links klikken, maar ook via zoekmachines. Als we naar de top 100 websites kijken, heeft meer dan 90% meer dan 2.000 backlinks. Voor enkele van de meest gebruikte websites zijn er miljoenen backlinks.

Zoekmachines, vooral Google, beschouwen de kwaliteit en kwantiteit van inkomende links als een maatstaf voor de waarde van je website. Google gebruikt sinds 2005 een gewogen puntensysteem – PageRank – om te bepalen hoe waardevol een pagina is, en zo te bepalen waar deze in de zoekresultaten moet worden weergegeven. Dit systeem houdt rekening met de waarde van links die naar een pagina of website verwijzen. Met hoogwaardige links kan je site hoger in de lijst met zoekresultaten verschijnen.

Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat je de juiste soorten backlinks krijgt?

Dus, wat moet je doen om ervoor te zorgen dat je de juiste soorten backlinks krijgt? Hoe weet je zeker dat je follow en no-follow links correct gebruikt op je website? Het begint allemaal met het begrijpen van het verschil en hoe je ervoor kunt zorgen dat beide typen links in het voordeel van je site werken.

Strikt genomen is een follow link niets. Dit is gewoon de standaardstatus voor een link. Anders gezegd, elke link zonder het no-follow attribuut is een follow link. Wanneer een andere website naar jouw website linkt met een standaardlink (ook bekend als follow), kan dit rechtstreeks van invloed zijn op de positie van zoekmachines.

Zoekmachinebots doorzoeken het web via follow links en registreren wie naar wie linkt. Deze relaties geven een soort autoriteit door die SEO-professionals ‘link juice’ van de ene site naar de andere noemen.

no follow link
Voorbeeld follow link vs no-follow link

Wat is een no-follow link?

Voor de gemiddelde websitegebruiker zien follow en no-follow links er precies hetzelfde uit. No-follow links bevatten echter een klein stukje code, een attribuut genaamd, waarmee bots van zoekmachines weten dat ze de link niet volgen.

Volgens Google geven no-follow links geen PageRank door aan de website waarnaar wordt gelinkt. Dit betekent dat no-follow links die naar je website verwijzen, niet rechtstreeks van invloed zijn op de positie van je site op de resultatenpagina’s van zoekmachines.

Hebben no-follow links enige waarde?

Hoewel no-follow links de PageRank van je website niet direct verhogen, kunnen ze toch op verschillende manieren waarde toevoegen. Zo zijn deze links nodig voor een natuurlijk backlink-profiel, ze kunnen meer bezoekers trekken en de merkbekendheid vergroten en kunnen helpen om je follow links te laten groeien. Links van veel websites met veel verkeer zijn ingesteld op no-follow. Hoewel ze mogelijk niet rechtstreeks bijdragen aan de PageRank van je website, kunnen ze een goede bron van verkeer zijn wanneer mensen doorklikken om je site te bezoeken. Daarnaast zijn ook nog eens alle banners van de banner exchange no-follow.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *