Bannerblindheid (advertentie blindheid)

Wat is bannerblindheid?

Bannerblindheid is een fenomeen waarbij bezoekers van een website het niet eens door hebben dat er een banner op de website stond. Ze hebben de banner gewoonweg niet gezien terwijl die er wel stond. Dit komt doordat de bezoekers de website doelgericht bezoeken en enkel aandacht hebben voor hetgeen waar zij naar op zoek zijn.

Bannerblindheid treedt vooral op bij terugkerende bezoekers. Zij kennen de layout van de website immers al en weten al op voorhand waar ze naar gaan kijken als ze op de website zijn. Websites waarbij het merendeel van de bezoekers nieuw zijn hebben hier veel minder last van. Dit verklaart ook waarom websites met veel SEO bezoekers vaak betere reclame inkomsten hebben dan website met terugkerende bezoekers zoals bijvoorbeeld forums. Bezoekers die via de zoekresultaten op een website terecht komen zijn immers vaak ook nieuwe bezoekers.

Hoe voorkom je of verminder je het effect van bannerblindheid?

De plaats van de banners/ advertenties.

Plaats de advertenties bij voorkeur bovenaan of aan de linkerkant van de website. Wij lezen van boven naar beneden en van links naar rechts. Als een banner bovenaan links staat is de kans dus veel groter dat hij zal gezien worden.

Verander de locatie van de advertenties voortdurend. Vooral als je veel terugkerende bezoekers hebt! De ideale locatie is natuurlijk in de content zelf. Tussen de tekst. Dat is sowieso moeilijk te negeren als je aan het lezen bent.

Altijd dezelfde banner? Zeer slecht idee!

Op sommige websites staat jaar in jaar uit altijd dezelfde banner op dezelfde plaats. Dit is echt wel het slechtste idee ooit. De CTR van zo een banner is vaak onmeetbaar klein. Wie klikt daar nu nog op!

Wissel regelmatig van banner. Varieer de kleuren, de afmetingen en de locatie. Bij het gebruik van een banner exchange variƫren de banners voortdurend dus dat is alvast geen probleem. Natuurlijk moet je zelf af en toe de locatie van de banner wel eens wijzigen.

Bannerblindheid meten

Door te experimenteren met banners, afmetingen en locaties kan je veel te weten komen. Bij een advertentiecampagne gebruik je bij voorkeur meerdere banners en als het kan op verschillende websites. Je zal vrij snel grote verschillen zien in de CTR van de verschillende banners. Natuurlijk moet je ook kijken naar de resultaten maw de mensen die doorklikken zijn dat ook werkelijke leads?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *